Gummiband.nu

Yogaband

Gaiams Yoga Strap är ett praktiskt yogaband som assisterar dig när du utför svåra rörelser och hjälper dig hålla påfrestande positioner längre. Med yogaband får du en djupare stretch som förbättrar din rörlighet.

Yogabandsövningar

Att utföra alla rörelser som yoga kräver är inte alltid lätt. Ett yogaband, eller yogarem som det även kallas, kan i några av dessa positioner hjälpa dig utvecklas i din yogaträning. Se några exempel här under.

Sidostretch

För att stretcha armar, axlar och sidan av din kropp, ta tag i din stretchband lite bredare än axelbrett, håll armarna över huvudet och gunga från sida till sida.

Bunden vinkelställning - Baddha Konasana

Med bunden vinkelställning stretchar du insida lår och höfter. Sätt ihop yogabandet till en cirkel och placera det runt din höft och trä det senare under toppen av dina fötter. Ju mer du spänner yogaremmen desto närmre kroppen kommer dina ben.

Koansiktet - Gomukhasana

Har du stela axlar kan det vara svårt att få dina händer att nå varandra bakom ryggen. Håll yogabandet med den övre armen och sen tar du tag i andra änden med din undre arm. I den här positionen ska du sitta med ena benet fällt över det andra så att knäna nästan ligger ovanpå varandra.

Sittande framåtfällning - Paschimottanasana

För att stretcha baksida lår kan du sitta ner med raka ben och placera stretchbandet under dina fötter. Håll sen i båda ändarna av bandet och dra dig försiktigt frammåt. Försök ha en så rak rygg som möjligt.

Dansaren - Natarajasana

Stå gärna nära en vägg om du inte är vad vid den här positionen. Skapa en ögla vid änden av yogabandet och trä in toppen av din fot. Håll i andra änden av yogabandet och lyft dina böjda armar över huvudet så att bandet är bakom din rygg. Dra sedan sakta in bandet med dina händer för att göra bandet kortare och lyft ena benet bakåt samtidigt som du lutar dig lätt frammåt.